Geplaatst op Monday 25 March 2019
Share this article

Het Hoofdkwartier Horeca zweert bij Horeko Hospitality

Foto: Susan Wiendels

‘Zeker een procent meer rendement’

Bas Hoebink weet wat ondernemen is. De Nijmeegse horecaondernemer stampte in korte tijd onder de vlag van Het Hoofdkwartier Horeca drie restaurants uit de grond: De Meesterproef, De Firma en The Black Fox. Met het keukenmanagementsysteem Hospitality van Horeko weet hij sinds kort nog meer rendement uit de drie succesvolle concepten te halen.

‘We draaien nu een paar maanden met Horeko Hospitality, maar ik kan nu al zeggen dat het zeker een procent scheelt, misschien wel meer’, vertelt hij. Slimme, innovatieve software, een touchscreen en een printer maken sinds november dat verschil in het hart van zijn drie zaken: de keuken. Het systeem herbergt belangrijke informatie zoals menu’s, recepten, prijzen, kosten, gegevens over de opmaak en bereiding van gerechten en is gekoppeld aan het kassasysteem van de restaurants. De talloze toepassingen vergemakkelijken en structureren de keukenprocessen en verhogen het rendement: receptuurbeheer, menu engineering, kostprijsberekening, margebewaking, HACCP en MEP-registratie, houdbaarheidsstickers, voorraad- en dervingregistratie.

“ik kan nu al zeggen dat het zeker een procent scheelt, misschien wel meer’

Menu engineering   

‘Je ziet geen klappertjes met recepturen meer in de keuken, alle recepten, ingrediënten en halfproducten zijn gedigitaliseerd en te zien op de touchscreen’, bevestigt Hoebink. Ook de kostprijsberekening hoeft hij niet meer op papier te zetten. Alle prijzen van de ingrediënten staan in het systeem.

‘Dankzij een koppeling met horecaleveranciers en groothandels krijg ik binnen no time een overzicht van de actuele inkoopprijzen.’

‘De prijzen van ingrediënten worden automatisch aangepast. Zo kan ik meteen ingrijpen en kiezen voor een ander product. Zoals laatst toen ik zag dat de prijs van een vis van veertien naar veertig euro was gestegen.’ Hoebink is lovend over de mogelijkheid tot menu engineering: ‘Het systeem geeft door de koppeling met het kassasysteem perfect inzicht in hoe je menukaart presteert. Een gerecht, dat veel wordt verkocht, levert niet altijd de meeste winst op. Zo kun je tijdig actie ondernemen als de marges te laag uitvallen. Tijdelijk kiezen voor andere ingrediënten, de verkoop van een item stimuleren of misschien zelfs je menukaart aanpassen.’ Andersom kan ook. Hij noemt als voorbeeld de steak tartare. ‘Een product met weinig verkoop, maar een hoge marge. Deze heb ik toch op de kaart laten staan.’ Wel verving Hoebink recent een aantal slecht presterende bieren uit het bierpakket door nieuwe varianten.

Zeer gebruiksvriendelijk

Hij raadt iedere collega-ondernemer die het onderste uit de kan wil halen Horeko Hospitality aan. ‘Je merkt aan alles dat het bedrijf naast technische deskundigheid ook horecakennis in huis heeft. Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk. De installatie is vlekkeloos verlopen, zonder kinderziektes. Bij vragen bel ik de helpdesk en is er meteen een oplossing paraat. Ook heeft Horeko een duidelijke training verzorgd voor ons personeel. Ze moesten natuurlijk wel even aan de nieuwe processen wennen.’

‘Maar iedereen kan er mee omgaan en is er heel blij mee.’

Benieuwd wat Horeko ook voor jouw zaak kan doen? Vraag dan vrijblijvend een demonstratie aan van het systeem! Tekst: Susan Wiendels

Share this article

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.