Geplaatst op Thursday 12 January 2017

Digitalisering in de horeca; onmisbaar of onnodig?

Sinds het begin van het digitale tijdperk in de jaren ’90 is er een hoop veranderd in de wereld om ons heen. Digitale apparaten zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven en ook in de zakelijke wereld zijn digitale apparaten onmisbaar geworden. Maar hoe zit dit in de horeca? Zijn digitale systemen in deze branche ook zo onmisbaar of zouden we het gebruik hiervan liever zoveel mogelijk willen beperken?

Tijd, geld en moeite

Een groot deel van de horecabedrijven werkt met minimaal één digitaal systeem. Dit kan onder andere zijn om bestellingen op te nemen, om reserveringen aan te nemen of om de financiële administratie bij te houden. Toch zijn er ook nog genoeg horecabedrijven die het gebruik van allerlei digitale systemen zoveel mogelijk willen beperken. Een belangrijk argument van deze bedrijven is dat zij het niet zien zitten om veel tijd, geld en moeite te investeren in nieuwe systemen. Deze systemen dienen namelijk niet alleen aangeschaft en geïnstalleerd te worden, maar er moet ook gezorgd worden dat alle personeelsleden leren werken met de systemen. Wanneer systemen niet goed geïmplementeerd worden, kunnen zij namelijk nogal eens voor onduidelijkheden zorgen, waardoor het nut ervan vaak nog onopgemerkt blijft.

Afhankelijk van systemen

Bovendien willen sommige bedrijven liever niet afhankelijk zijn van hun systemen. Wanneer deze systemen op een bepaald moment gebreken vertonen of geheel uitvallen; ligt meteen een deel van het bedrijf stil. Het is dan ook vrij onhandig voor bedrijven om op zo’n moment weer over te gaan op de ouderwetse manier van werken.

Meer gemak

Toch zijn er door de vele mogelijkheden op het gebied van digitalisering ook veel voordelen voor horecabedrijven. Zo brengt digitalisering vooral veel gemak met zich mee. Neem bijvoorbeeld het systeem om bestellingen op te nemen; door middel van de bijbehorende handhelds kunnen bestellingen veel gemakkelijker worden doorgegeven aan het bar- en keukenpersoneel. Hierdoor hoeft het personeel niet langer heen en weer te lopen om bestellingen door te geven en wordt de efficiëntie dus flink verhoogd. In de tijd die het personeel hiermee wint, kan er meer aandacht aan de gasten geschonken worden of kunnen er extra gasten geholpen worden. Dergelijke systemen bestaan er ook om het keukenpersoneel of het management efficiënter te laten werken, waardoor er binnen ieder bedrijf veel tijd en geld bespaard kan worden.

Informatie vastleggen raadplegen

Daarnaast biedt digitalisering ook de mogelijkheid om alle informatie van het bedrijf op te slaan en op ieder willekeurig moment te raadplegen. Dit biedt veel voordelen voor zowel het management als het bedienings- of keukenpersoneel. Zo kunnen de bestellingen van gasten, de roosters van het personeel of de recepten in de keuken eenvoudig ingezien worden. Het digitaliseren van bestellingen en roosters gebeurt al langer, maar het vastleggen van recepten is nog relatief nieuw. Desalniettemin moet deze functie niet onderschat worden; dit receptuurbeheer zorgt er namelijk voor dat alle medewerkers in de keuken op de hoogte zijn van de ingrediënten, de bereiding en de opmaak van de gerechten. Bovendien is deze informatie altijd up-to-date, zodat er nooit met verouderde gegevens gewerkt hoeft te worden.

Inzicht

Tot slot biedt digitalisering ook veel mogelijkheden om analyses te maken op basis van bewaarde gegevens. Zo kunnen er bijvoorbeeld analyses over omzet, winst en efficiëntie gemaakt worden op basis van alle bestellingen. Hoe meer gegevens er beschikbaar zijn in een systeem, hoe meer analyses er gemaakt kunnen worden. Deze analyses kunnen meer inzicht in de organisatie verschaffen, waardoor er tijdig bijgestuurd kan worden.

Al met al biedt digitalisering dus veel mogelijkheden voor de horeca. Het is echter wel belangrijk om er de nodige tijd en moeite in te steken, zodat een systeem goed geïmplementeerd kan worden en daardoor des te meer voordelen biedt voor het personeel.

Wat vindt u van digitalisering? Bieden zij vooral veel mogelijkheden voor de horeca of ziet u vooral de nadelen ervan? Laat het weten in een reactie hieronder!